Hästproblem

En snabb sväng till hästarna har hunnit med, de ville alla in för det föll ju snö på dem "stackarna". Jag skäms lite ikväll, för jag som gladeligen titulerar mig hästälskare och som då borde älska alla dessa underbara fyrfotare, men det finns en som jag inte direkt kan säga att jag älskar...och han står dessutom i "vårt" stall. Lekfull, ja, besvärlig ja, stor, ja...gigantisk känns det som. Inte har han mycket respekt för lilla mig när han ska hämtas in och jo faktiskt, jag blir rädd. Han menar inte illa, han är bara ung och ouppfostrad och det är ju faktiskt inte hans fel. Inte heller blir det lättare att fostra en häst när det är så många som ska hämta in eller släppa ut...och alla verkar göra på olika sätt. Hur ska då denne store häst veta vad som gäller? Nä just det...Fick höra idag att någon (eller några) som också tycker han är jobbig släpper honom i förväg, dvs han får själv traska in i hagen när riktningen är klar, eller själv gå de där stegen in i boxen. Vad blir resultatet? Ja han drar förstås iväg med oss andra som tycker att man släpper lös hästen inne i hagen och helst efter man stängt grinden, dvs han ska finna sig i att vänta. Inte heller vill jag släppa honom i stallet med de risker det innebär, han kan halka, stanna och bråka med en annan häst osv. Nej, här vill jag veta att jag går först in i stallet, jag går först in i boxen och han ska vänta, men hur ska han veta vad som gäller om det inte gäller hela tiden..? Det får nog bli stallmöte snart...

Kommentarer
Postat av: Lina

Usch, vilken jobbit situation, både för er och hästen. Som du säger, hur skall ha veta vad som gäller? Vi har ju eget stall hemma på gården och eftersom sambon och jag har väldigt lika sätt att hantera våra djur så uppstår aldrig såna här konflikter hos oss. Lydiga djur är lyckliga djur, de vet vad som gäller och känner sig trygga i det. Hästar är inga leksaker. De är stora och om de börjar ta över ledarskapet är de faktiskt farliga... Vi hade en travhingst inhyrd i vårt stall för många, många år sen. Han uppförde sig väldigt illa och jag var livrädd för honom. Minns den otäcka känslan när han gång på gång utnyttjade sitt övertag mot lilla mig... Lycka till!

2009-01-18 @ 22:38:33
URL: http://linahallberg.blogg.se/
Postat av: Anne

Usch, känner igen det där från en liknande situation. Också unghäst, stor som ett hus, lekfull, glad men totalt omedveten om styrkan som följde med i relation till lilla mig. Hoppas ni får löst det på stallmötet, - både för er och hästen skull. Kram!

2009-01-19 @ 08:40:00
URL: http://dsmazy.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0