1 januari 2009

Vaknade upp på årets första dag lagom till en fin soluppgång, lite laddad inför dagens första lektion i Akademisk ridning. Kan tänkas lite tokigt att lägga en kurs på årets första dag, men när tillfället kom vill jag inte missa det även om jag kände att jag nog fick lite lite med sömn inatt.

 Gårdagens nyårsmiddag blev lugn på hemmaplan med några vänner (bara grabbar förutom jag men det går det också), sambon stod för matlagningen och jag bara njöt av att bara vara. Raketer slapp jag annat än på avstånd vilket är det bästa för mig för jag gillar inte smällare annat än på långt håll. Vi har ju en bra utsikt mot stan från vår balkong (i alla fall på vintern, på sommaren än det mycket löv ”i vägen”.

Så tillbaka till idag. Två pass av träning stod på schemat, det första passet från marken och jobbandes på volter, och den andra uppsutten med samma övningar som vid arbetspasset på marken. Här handlar det om att få hästen att gå i form med min kropp som främsta kommunikationsmedel. Inte helt enkelt ska sägas när min kropp har ridskolans "regler i ryggraden" (jobba med hand och skänkel) även om det var länge sedan jag red på ridskolan. Det är lite av den anledningen jag vil utforska den här för mig nya mjuka ridformen och det var fantastisk att se hur otroligt lyhörd min fina Wilmagumman är på mitt kroppspråk, efter en stunds arbete räckte det nästan att jag tänkte nästa steg och hon svarade upp direkt utan minsta stress eller irritation.

Tanken är att kunna få utvecklas tillsammans i återkommande kurser och mellan varven jobba lite själva, W verkade då tycka att det var jättekul men så är ju hon en häst som är positiv till nyheter och att jobba. Som sagt hon kan redan om hon får förutsättningarna och jag får jobba på att få min kropp att lyssna och verka lite annorlunda. Det sista kommer att bli min stora utmaning för min kropp var inte alls så smidig eller lyhörd som jag skulle önska just nu. Mer yoga för mig under 2009, alltså...

Väl hemkommen somnade jag i soffan med "Ivanhoe" visandes på TVn och nu ska återvända till till TV-soffan och slöa resten av kvällen som sig bör (?).



Kommentarer
Postat av: Anne

Detta låter som en ridstil för mig. :) Oj vad kul med en sådan kurs! Kram!

2009-01-02 @ 18:25:05
URL: http://annes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0