Framsteg

När jag för en gång skull hade sällskap till stallet passades det på att tas lite bilder. En bra idé visade det sig för nu kunde jag se hur det ser ut från marken. Att det känts härligt med våra turer, både på bana och till skog, under hösten har jag skrivit om redan tidigare, och idag var inget undantag.

image28 
Nyss återkommen till hästlivet så har jag känt viss osäkerhet om jag hittat tillbaka till hur jag brukade rida då för länge sedan när jag tror jag var rätt bra på dressyr. Har ju under hösten så smått börjat rida lite dressyr med min foderhäst och hon har utvecklats massor. Inte bara hon förresten, även jag har utvecklats. Hon kanske inte går på tygel ännu, men det är inte hela världen - det kommer med bättre bärighet. och balans hos oss båda. Det jag gillar med bilderna är att hon faktiskt trampar under sig bättre än jag trodde, och förstås att hon ser lika glad ut som hon känns att rida :-).

image28
Suddig bild, jag vet, men hon travar så fint i balans på en rund volt. Minns första gången jag red samma häst i paddocken och hon förstod inte alls vad jag ville, blev stressad och sprang på för fullt. Jag läste på en del i sommar och bestämde mig för att jobba bara i skritt och på ganska långa tyglar för att ge henne en chans att hitta balans och klara av att bära ryttaren utan att köra upp huvudet, sänka ryggen och springa. Jag vart positivt överraskad av hur hon reagerade för det funkade alldeles utmärkt att rida på långa tyglar, även i traven och hon söker nu själv balansen och formen den kommer. Numera går hon också lugnt, fast energiskt, på volten i fin balans också i trav.

image29
Som den kallblodstravare hon är kan galoppen vara problematisk, de första gångerna jag försökte galoppera på ridbanan gick det bara fort, fort. Nu fungerar även samlad galopp, åtminstone i vänster varv och jag slipper slita i en framrusande häst :-). Höger galopp tränas det på ute i skogen för att så småningom klaras av även på ridbanan.

Som synes på bilderna är örona glatt framåt, så även hästen verkar nöjd. Hon är härlig "Gumman".



Kommentarer
Postat av: Anne

Ser mysigt ut! Både med att rida på den fina hästen och de röda stugorna i bakgrunden! Kram!

2007-10-30 @ 20:33:07
URL: http://solros.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0