tisdag 30 dec

Snart, snart är det 2009 och egentligen "borde" jag väl summera året men jag har inte orden till det just nu, och inte lusten heller. Det kommer väl...

Idag har jag varit och ridigt men inte på min häst utan den fick en annan ryttarinna pröva på, jag lånade för andra gången i år lilla pigga islänningen Dimma och det var hur kul som helst. Jaja, missförstå mig rätt - jag älskar min nordis foderhäst, men det är också kul att sitta på glada islänningen. Vilka gångarter hon bjöd på vet jag inte riktigt, tyckte en stund att det kändes som galopp fram och trav bak (Vad kan det vara får något, Lina? Grisepass?), tror jag fick lite, lite tölt vid ett tillfälle men svårt att hålla den när hästkompisen uppenbarligen inte töltar. Kan hända det blev lite pass också för det här är en klar femgångare, men jag vet ju inte riktigt hur pass känns när man sitter på. Övriga gångarter (skritt, trav och galopp) känner jag ju igen och lilla raska Dimma har nog världens skönaste galopp, i alla fall bland alla de hästar jag prövat.

Imorgon blir det vilodag för Wilmagumman och på årets första dag ska vi gå vår första kurs i AR (Akademisk ridning) då kursen hålls i ena grannstallet, ska bli sk*tkul rent ut sagt, en morot att ta det riktigt lugnt på Nyårs...

Snart börjar hockeyn...

Gott Nytt År till er alla!!

Kommentarer
Postat av: Lina

Så kul att du ridit Dimma igen!



När du en gång ridit riktigt taktren tölt kommer du alltid att minnas. Tips: tölten är fyrtaktig och om du lyssnar och känner takten i din kropp skall du kunna höra "black-and-decker-black-and-decker-black..."



Grisepass är skumpligt och obekvämt, inget skönt alls! Kan inte riktigt beskriva det för det är ingen ren gångart. Kan har varit det du kände.



Testa att rida ett riktigt kort tempo tölt och rensa takten genom sidförande hjälper och genom att ställa henne. Då kommer hon bort från den felaktiga takten och förhoppningsvis tar hon den rena tölten istället. Så fort hon är ren rider du framåt igen. Vissa hästar får man ställa ofta, ofta...



Men att rida islandshäst är SVÅRT! Inte alls så lätt som många tror!

2008-12-30 @ 23:01:16
Postat av: Anne

Kikar in för att önska ett gott nytt år. Efter att ha läst Linas kommentar inser jag att jag i framtiden aldrig kommer att kunna tölta utan att höra orden "black-and-decker" :) Blås nu inte bort! Nyårskramar Anne

2008-12-31 @ 18:43:36
URL: http://annes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0