7 september

Ännu en trevlig tur till häst idag då det dessutom för tredje helgen i rad plötsligt slår om och bjuds på strålande solsken. Idag trampade W runt lite mindre än tidigare i veckan, efter ridturen stod hon bara lugnt stilla och väntade på att få gå ut, så nog börjar hon känna sig hemma igen.

Lite småstel i musklerna till en början både hos mig och hästen men efter uppvärmning kändes hon fin. Vi hade sällskap på ridturen av stallets minsta häst (gotlandsruss) och när han travade kort samlad trav då försökte W göra samma sak, fast det blev ju att hon mer eller mindre travade på stället :-), nästan piaff idag alltså...och hon som inte egentligen kan någon dressyr! Fast å andra sidan vet alla som rider nordisar, i synnerhet kallblodstravare, att de är riktigt duktiga på att samla sig och trampa. En del har till och med jämfört dem med spanska andalucier (pura raza espanola numera), och ja - jag kan se likheten. När jag tänker efter - har jag inte läst att den nordiska ridhästen under tidiga krigen "lättades upp" medhjälp av iberiska hästar (dvs. spanska/portugisiska hästar)? Kanske en förklaring, men vad vet jag?

W är som vanligt en glad och lyhörd häst att fara ut med, lika glad på bortvägen som hemvägen. Som vanligt är jag lycklig över att få spendera tid med denna härliga häst, oavsett om det är i sadeln eller på marken. 

 Bounce 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0