EU-kommissionen

Fick nedanstående i mailboxen av en väninna och tyckte att dess budskap kan jag stå bakom och sprida här på bloggen.

Hej!

Inom det närmaste året ska fyra tunga positioner inom EU tillsättas:
- en permanent ordförande för Europeiska rådet,  
- en representant för  utrikes- och säkerhetspolitik,  
- en talman för parlamentet och  
- en ordförande för kommissionen.  
 
I dagsläget är ingen kvinna aktuell för någon av dessa poster.
Det är dags för förändring! Om uppropet får minst en miljon underskrifter så måste EU-kommissionen ta upp frågan, enligt principen för deltagandedemokrati i Lissabonföredraget.
Tycker du att det är hög tid att få in fler kvinnor på de högsta positionerna i EU, skriv under!
Gå in på hemsidan nedan och skriv på uppropet.

http://www.femalesinfront.eu/default.asp?view=front

Med denna fick jag också en minnesbild av ett val jag gjorde här i livet, en liten hemlighet kanske. Jag sökte faktiskt tjänst inom EU-byråkratin och kom vidare vid online-testerna så jag bara hade ett face-to-face prov till att ta inför ev. anställning; men jag blev kär och flyttade till Norrland istället. Jag har inte ångrat mig fast det hade varit lite kul att se hur jag klarat av det sista provet, som låg på samma dag som när jag skulle på anställningsintervju till min nuvarande arbetsplats. Tror inte jag varit aktuell för någon av de ovan rubricerade tjänsterna dock...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0