Kommer ni ihåg?

Fick det här i mailboxen, och ja, jag känner igen mig i både då och nu...

80-talet, visst är det ofattbart att:

Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero
(Jag var nog till och med lite förälskad, fast bara i hemlighet förstås)

Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem (Minns inte när jag använde teleautomat sist, men det var länge sedan. Då var jag ändå sen med att skaffa mobil jämfört med andra. Saknar ibland tiden när man inte var nåbar hela tiden; stänger av/glömmer kvar mobilen hemma ibland för att slippa samtal...fast springer förstås och kollar den så snart jag kommer hem.)

Hockeyfrillan fanns på var mans huvud - gärna i kombination med en synth-tofs (och vi tyckte det var snyggt - då)

Seglarskon betraktades som 'klassisk' och 'tidlös' (Jag har aldrig haft seglarskor, faktiskt!)

En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och killar (jodå, bonusdottern skrattade högt när hon såg en bild på mig från min "Madonna"-period, en tid somnu förvånar mig för jag var ju inte något  stort Madonna-fan)

Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig (Gillar filmen fortfarande men tyckte inte att han var särskilt sexig.)

Ett Lycra-plagg vid namn 'Body' (som knäpptes i skrevet med en konstruktion som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination med alkohol) hade en naturlig plats i tjejernas garderober. (Jodå, hade en svart body men var nog för ung för att dricka alkohol då, bodyn var var svårt nog ändå)

Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett (Hade en fin dyr kavaj med rejäla axelvaddar, jag behöll kavajen länge i hopp om att modet skulle återkomma men icke. Inte för att jag gillade stora axelvaddar, jag gillade kavajen)

Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen - blå, grön eller brun (Var inte mycket för mascara då men minns att många hade den blå...)

En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii (Gillar fortfarande inte ananas... utom glassen Ananas Split)

Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten glace au four (Minns mammas försök till glace au four - den var tyvärr ingen hit, blev inga fler försök)

Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det hack i skivan (Jag hoppade för fullt; dansade à la Fame, och det fanns massor av hack i mina skivor)

Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades stereobänken. (Hade kvar min länge, länge; LP-skivorna finns nere i förrådet och där står också en gammal skivspelare; någongång ska vi ha en nostalgikväll)

Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som vi förvarade i speciella boxar. (Visst var det kul!)

Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person. (Nähä?)

Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel. (Idag finns ju Pripp...inte så långt borta)

Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin och Sighsten Herrgård. (nä gjorde jag inte alls, var bättre informerad än så)

Tights och storskjorta var en naturlig kombination (och skönt, gillar fortfarande denna kombination)

Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande clowner och galopperande enhörningar. (Jo hade min fina plansch med en vacker enhörning och med den minnesvärda texten " Don't walk in front of me, i might not follow. Don't walk behind med, i might not lead. Just walk beside me and be my friend." De orden hoppas jag ha med mig resten av livet.

Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten. (Nä, aldrig)

'Jag skriver en check' var en vanlig replik i shoppingsammanhang (Igen, var för ung, hade möjligen lite fickpengar)

Snabbmat var detsamma som 'en grillad med mos' (Gott med en grillad med mos - åt det i veckan när jag fick stanna i Luleå)


Och nu; år 2008, du vet att du lever år 2008 när :

1. Du av misstag knappar in en pin-kod på mikrovågsugnen
(Sån tur att vi har ratt-knapp)

2. Du inte har lagt patiens med verkliga kort på flera år (Faktiskt gjorde jag det förra vintern)

3. Du har 15 telefonnummer till en familj på 3 personer (Hmm...)

4. Du skickar e-post till dem som sitter bredvid dig (Jo,roliga grejjer, annars hojtar jag!)

5. Ursäkten för att du har tappat kontakten med gamla vänner är att du inte har deras e - postadresser (blir ju så...)

6. Du har jobbat vid samma skrivbord i 4 år men för tre olika företag (Nä, samma företag med  har haft 4 olika rum, och skrivbord, och lika många chefer.)

7. Din chef klarar inte av att göra ditt jobb (...)

8. Din lunch består av rå fisk som du äter med pinnar (När jag är i Luleå, gärna sushi!!)

10. Du ringer familjen för att höra om de är hemma medan du kör in i garaget (nä)

11. All reklam på TV har en internetadress under (har jag inte ens tänkt på)

12. Du får panik för att du lämnat huset utan mobilen (som du inte hade de
första 20-40 åren av ditt liv) och måste åka tillbaka för att hämta den
(se ovan, jag "glömmer" den ibland)

13. Det första du gör när du kliver upp på morgonen är att gå ' online ' innan du hämtar kaffet i espressomaskinen (Nä, gör jag inte ofta, dessutom dricker jag aldrig expresso, skulle väl vara vaken en vecka om jag gjorde det)

14. Du lägger huvudet på sidan för att le  :-) (Kanske lite)

15. Du läser detta och nickar och ler (Mmm)

16. Ändå värre; du vet precis vem du ska skicka detta mail vidare till (Jo både skicka på mail och lägga på bloggen...)

17. Du är för upptagen för att lägga märke till att nr 9 saknas i denna lista (Va?!)


18. Du scrollade upp för att kolla att den faktiskt inte var där (Jodå)

19. Och nu sitter du och ler åt dig själv (Det är aldrig fel att bli lite glad)


Kommentarer
Postat av: Lina

Ljuvliga åttiotal! Varför är det alltid lika nostalgiskt att läsa den här?

Tack för alla dina kommentarer i bloggen! Tror att vi kunde blivit kanonbra ridkompisar, men avståndet är ju ett litet minus....

2008-11-13 @ 22:57:12
URL: http://linahallberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0