Vem räds väl snöfall när man är hästtjej?

Ikväll var det min tur att ta stallet och foderhästen. Redan tidigare i veckan hade jag planerat att rida ikväll och att det sedan faller snö  Snow Flake som om himlen öppnat sig ska väl inte hindra mig  Winky. Visserligen var jag sjuk förra veckan, men här är ju inte kallt...

Min goa forderhäst hon var helt med på noterna och var faktiskt till och med mer energisk än vanligt, fast på ett bra sätt. I vanliga fall tar hon god tid på sig att värma upp och innan hon gjort det brukar hon inte orka hålla traven särskilt länge, något eller några få varv och sedan vill hon skritta en stund igen innan nästa travpass. Inte att hon är slö eller lat för det är hon verkligen inte, hon behöver bara mjuka upp först. Idag travade hon på i friskt men jämnt tempo varv efter varv, emellanåt vände jag tvärs över så vi fick byta varv. Efter en bra stunds travande i lång och låg form, började vi jobba oss genom hörnen i samlad trav och sedan öka på långsidorna, eller på diagonalen (så heter det ju, kom precis ihåg det!!). Efter ytterligare en stund saktade jag av och vi jobbade lite lösgörande i skritt, innan hon fick belöningen i form av galopp. Hade egentligen inte tänkt rida så mycket längre än så men hästen hon visade tydligt att hon ville springa mer så vi återgick till travarbetet en stund och ikväll, i snöfallet, hittade hon den fina balanserade och mjuka formen även i traven. Hon har hittat den i skritt tidigare och nu även i travarbetet. Det känns så härligt, och hon är härlig att rida när hon själv får hitta formen, inte att jag som ryttare ska tvinga in henne i den (ni vet det där med kröka nacken, vackert? Jo men bara om hela hästen hänger med och frivilligt, inte bara tvingas kröka på nacken - det är skillnad).

Kan väl säga att jag såg definitivt ut som en snögumma och hästen som en snöhäst när vi kom in i stallet. Min svarta hjälm var helt täckt, och jag tror inte min reflexväst syntes under all snön. Hade faktiskt inte märkt att det snöade så mycket när jag red, det var ju så kul! Blötsnö var det visst dessutom så kläderna blev rätt så våta men inte igenom in på huden som väl var.

Gjorde de vanliga sysslorna i stallet, hämtade in de hästar som skulle in, gav hö till dem som ska vara ute. Petade ner en del av den snön som hängde över stalldörren och fick skottat undan.

Nu hemma, nyduschad, lite småtrött men nöjd i kropp och själ. Det var roligt i stallet idag, och det kan vädret inte rå på...







Kommentarer
Postat av: Lina

Åhhhhh, vad härligt det låter!

2008-03-06 @ 21:52:11
URL: http://linahallberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0