Det var väl 20 år sedan sist

Att jag trillade av en häst alltså. Eller nja, jag hann ju faktiskt inte ens upp i sadeln så egentligen går det kanske inte kalla att trilla av? Uppenbarligen hade jag inte spänt åt gjorden tillräckligt för sadeln gled samtidigt som hästen började gå (hon brukar börja gå när man är på väg upp i sadeln) och där stöp jag med rumpan först och hästen sprang bort till sin hage i full fart med sadeln på sned. Hon stod snällt kvar och väntade medan jag spände loss sadeln, och sedan fick jag lämna den i stallet för den blev dyblöt av allt uppsprättande blötsnö under färden. Gick en kort runda med hästen för att kolla att hon var ok och bad sedan en förbipasserande vuxen att hjälpa mig upp för en barbackaritt istället. Hästen hon var som vanligt, men jag kände att det smärtade i nedre delen av ryggen (svanskotan) och i ena handleden så det blev en kortare stund på ridbanan. Inte så finurligt att rida barbacka när hästen fäller vinterpälsen... Ska slappa i tv-soffan med värmedynan på ryggslutet och vila handleden från tangentbordet (ingendera verkar illa skadat bara så det känns lite grann).

Så efter dryga ett års återvändande ridning var det dags för första oavsiktliga avsittning, och ganska så precis ett år efter jag innan detta återvändande halkade och skadade svanskotan, samma svanskota som gör att jag hoppar upp på hästen med hjälp av en pall eftersom det tar emot att få upp foten till stigbygeln. Pallen som idag var ostadig och som inte hjälpte ett dugg när sadeln gled. Tja, allt hänger ihop, eller upprepar det sig bara..?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0