Lycka

"Det finns ingen plikt vi underskattar så mycket som plikten att vara lycklig.
Genom att vara lycklig gagnar vi helt anonymt världen i stort"
(Robert Louis Stevenson)

Läste detta citat idag och tyckte det var verkligen strålande. Lyckan är inte en sak man kan förbruka, inte en människa man kan träffa och inte ens en ny förälskelse! Lycka är ett sätt att tänka och intet annat. Och hur vi tänker bestämmer vi ju själva, eller hur?

Jag hade en favoritbok som barn, den ständigt lyckliga Pollyanna. Det finns de som inte tål denna karaktär för att hon är just lycklig, fast hon många gånger "borde vara olycklig". Jo nog finns det de som missunnar andra att vara lyckliga och jag tror just för att de själva inte hittat sin lycka, kanske tror de kanske att de ska bli lyckliga när...de får den där bilen, huset, kärleken, kontrollen... ja inte vet jag.

Men om det nu är så att lyckan inte alls har med de yttre tingen att göra, utan de inre synsättet, hur man väljer att tänka - då kan de som bara fokuserar på yttre ting aldrig bli lyckliga, mer än för korta stunder av glädje när man får den där bilen eller vad det nu kan vara.

Förmågan att vara lycklig, att tänka sig lycklig och se allt det underbara som dagen och världen har att erbjuda kanske är ett mål att eftersträva.

Boktips för att eftersträva ett lyckligt tänkande:
"Lycka!" av Dalai Lama
"Konsten att njuta av livet" Lin Yutang

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Hittade till din sida av en slump och har lusläst lite här och där! Du skriver bra!

Blir glad att du nämner "Polyanna", en av mina absoluta favoriter! Läste den faktiskt på på isländska 1997 första gången.

Sen dess har Polyanna varit min lilla "bibel" och jag leker ofta "vara-glad-leken"...trots att jag snart fyller 40 år!

Jag har lånat ut Polyanna till cansersjuka vänner, som funnit mycket tröst hos henne.

2008-01-13 @ 16:07:18
URL: http://linahallberg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0