Bara hästsnack...nästan

Fick en riktigt mysig kväll i stallet igår, så trevlig att jag myser lite även idag. Red "min" häst på ridbanan och fortsatte våra lösgörande övningar och hästen hon var såå duktig. Pigg, glad och villig att jobba. På ridbanan rider jag alltid med väldig lätt hand, låter i stort hästen bestämma hur mycket kontakt hon vill ha med mina händer och eftersom hon håller på att lära sig hitta formen så försöker jag vara lyhörd för hur jag bäst hjälper. Tänker tillbaka på ridskoleåren där man mer eller mindre fick lära sig att hålla emot med tygeln och samtidigt mana på hästen framåt med starka ben, och helt enkelt "dra ihop hästen". Har aldrig gillat detta slitande så den för mig nu nya läran "akademisk ridkonst" som förordar att rida hästen med lätt hand (målsättning rida med hängande tyglar) och att låta hästen själv söker formen för bästa möjliga balans/bärighet och då i glädje.

Nåja, fortsatte öva på framdelsvändning i form av halvhalt, liten volt tillbaka och skänkelgivning för framdelsvändning och se; det kom en snudd på felfri vändning åt vänster. Sån lycka, och sån glad häst när hon förstod. Försöket innan blev det missförstånd, halvhalten blev halt och hästen trodde jag ville hon skulle rygga så det gjorde hon. Men det var verkligen inget misslyckande för här satt jag på en villig häst som provade sig fram för att försöka förstås vad jag ville hon skulle göra. Inte heller blir hon stressad om det råkar bli fel, inte jag heller förstås - vi försöker bara igen och inte så länge hästen blir less. Och strax därpå kom ju den fina vändningen jag önskat, massor av beröm förstås. Avslutade som vi brukar med en stadig halt och enkel ryggning som jag brukar försöka mig på med hängande tygel, alltså rygga med orduppmaning och med sitsen. Även här gjordes framsteg då hon tidigare brukar bli lite spänd och höja upp huvudet, men ikväll behövde hon inte det utan behöll formen och ryggade bakåt 5 steg med tygeln hängande. En sån fin häst!

Mös en stund inne i stallet med hästen, lite äpplen blev en uppskattad godisbelöning. Hade en stund på mig innan jag skulle hämta in övriga hästar så jag pysslade runt lite i stallet och mådde allmänt gott.

Idag på jobbet är jag fortfarande glad av gårdagens stund (2,5 timme) i stallet men lite täppt i näsan och dov i huvudet - ingen förkylning nu tack! Får sno lite av sambons whiskey ikväll så kanske det lättar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0