Trafikvett tack!

Varför har vi trafikregler; hastighetsgränser egentligen? För att jävlas med bilister eller för att vara rädda om våra och andras liv? En fråga som kommer till mig ofta när jag är ute och kör mina långturer i tjänst. Jag har sällan så bråttom att jag känner att jag vill riskera mitt liv eller andras genom att trycka gasen i botten. Inte heller vill jag ligga i vägen genom att hålla utsatt hastighet. Jag ligger sällan och trycker för långsamt för det är ju också en risk i sig ? risken i att andra tvingas göra idiotomkörningar för att man inte vill ligga i 80 på en 110-väg (om man inte har släpvagn förstås). Sommarhalvåret då jag gör mina flesta långkörningar får farthållaren hålla tempot ? ofta detsamma tempo som hastighetsskylten visar, och gissa om jag blir omkörd stup i kvarten? Ojo, det tycks finnas någon oskriven regel om att på 90-väg kör man 100, på 110-väg kör man 120 osv. Varför?


Håller jag alltid hastigheten? Nja, ibland känns det säkrare att följa strömmen ? i synnerhet när det är fler bilar runt omkring, med ett lagom något sånär konstant avstånd till framförvarande bil och förhoppningsvis detsamma till bakomvarande bil. Men att följa strömmen kan också innebära att man ligger där snäppet för fort. Vad pengar de skulle kunna plocka in i böter om det var en kontrollplats vid sådana tillfällen. Så vad är viktigast ? att känna sig säker (eller säkrare) eller att envis hålla hastigheten. Det senare förstås för det är olagligt att kära för fort. Och det är inte olagligt för att jävlas med bilister, det är olagligt för att det riskerar livet på en själv och andra.


Jag tror jag är en sansad förare men kan ibland ? inte så ofta ? bli stressad av andra trafikanter. Jag avskyr till exempel när det ligger en bil alltför nära bakom ? det känns hotfullt på något sätt. Om jag måste bromsa för framförvarande trafik eller renar/älgar/andra djur ? ska jag behöva ha en bil i baksätet då för att trafikanten där bakom inte har vett att hålla avstånd. Tänker inte han/hon på sin säkerhet? Eller?


Något man får räkna med på de norrländska vägarna är långtradare. En och en är de sällan ett bekymmer för ofta gör chaufförerna vad de kan för att underlätta för resten av trafiken ? ger tecken när det är klart att köra om t ex. Men då och då händer det att man kommer ifatt en karavan med långtradare som alla ligger tätt-tätt inpå varandra. Snacka om risk om man vill köra om. Som ovan, det händer så lätt en olycka och då vill man inte ligga för nära framförvarande fordon. Passerade? eller tja fick vända och ta en annan väg? en olycksplats förra sommaren där en lastbilsförare bromsat in för renar på vägen och bakomvarande lastbil låg för nära? Kan säga att chauffören hade tur och än mer tur att han inte hade en medpassagerare.


Nytt på vägen norrut är att det satts upp röda kors längs vägkanten, en liten varning för att en olycka händer så lätt. En varning som fungerar för mig. Jag satsar på att vara sansad i trafiken. Kan inte alla ni andra också göra det?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0