Hemma igen

Nu har jag varit hemma i Norrland några dagar efter vår mycket trevliga biltur i Småland - Göteborg - Fjällbacka. På vägen söderut åkte vi förbi byn "Önska" så jag och bonusdottern passade på att göra just så och jag önskade tyst för mig själv (önskningar ska visst göras i det tysta annars blir de inte sanna, minnsann) att vi tre skulle få en precis så fin semesterresa som vi faktiskt också fick. Vi har haft tur med vädret och våra medhavda regnkläder har fått ligga nerpackade till största delen. Tog visserligen på mig regnjackan när vi skulle runt Nordens Ark men fick gå och bära den runt midjan eftersom molnen skingrades och solen tittade fram.

Med en glad 8-åring på resan blev det extrakul med besök på HighChaparral, Liseberg och förstås nämnda Nordens Ark. Vi hann också med ett 70-årskalas, bad i Götarpsjön, besök på Älvsborgs fästning och Universeum (där Explora och klättervägg tydligen var allra roligast när man är 8 år; jämte fiskarna från "Hitta Nemo"), mat på Heaven 23 med läskig hissfärd upp och ner, Kungsklyftan också förstås sol- och bad i salt havsvatten i Fjällbacka.

Favoriten var förstås Liseberg där allt som kundes åka, åktes. Undertecknad blev sjöblöt i Colorado, skrek som en galning i de branta backarna i Balder, medan 8-åringen (som var lång nog för att åka) efter färd undrade "var det allt? jag vill åka mera!". Jag gillar bergbanor och åker gärna dessa men karuseller vill jag helst slippa från, sån tur att sambon glatt åker sådant med dottern ;-)

På High Chaparall åkte vi ånglok till Mexikobyn, flodbåten var gratis så den åkte vi också. Överallt fanns det vackra hästar för mig att vila ögonen på, och det blev ponnyridning för barnet två gånger om (för 10 kr turen vilket var oväntat billigt). Vi såg Lucky Luke fånga bröderna Dalton och förstås den stora western showen.

Nordens Ark hade jag inte varit på på länge och det fanns en del nytt att se, som världens största tiger, Amurtigern. Fantastiskt vacker! Vi såg många djur, bara vargarna och lodjuren höll sig utom synhåll.

Sammanlagt blev det tre nätter i resp Gnosjö, Göteborg och Fjällbacka, samt övernattning i Uppsala på nervägen och Sundsvall på hemvägen. Vi har haft en jättehärlig semester.

Satte in en ny bild på mig själv taget på 70-årskalaset, håret krullade själv sig snällt ;-).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0